Opis konstrukcji samolotu JK-05L Junior
JK-05 L JUNIOR to zastrzałowy grzbietopłat. Wszystkie zasadnicze zespoły płatowca maja strukturę skorupową z kompozytów na bazie włókien szklanych lub węglowych.
Kadłub w postaci samonośnej skorupy lokalnie usztywniany materiałem PARABEAM, mieści w części przedniej, dwuosobową kabinę z miejscami obok siebie. Szerokość kabiny 1,2 m. Skorupa technologicznie dzieli się na dwie symetryczne połówki z usztywnieniami, oraz zintegrowaną płytę podłogowo - bagażnikową, wklejaną podczas łączenia połówek. Fotele o konstrukcji skorupowej z kompozytów. Osłona kabiny - szyba rozwijalna z odpornego na ultrafiolet poliwęglanu, na ramie z kompozytu dzielona w płaszczyźnie symetrii, zawieszona na środkowym słupku - otwierana do góry do środka.
Zespół łączący skrzydła, to płaska kratownica z rur stalowych. Statecznik pionowy integralny z kadłubem. Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Golenie główne wolnonośne, kompozytowe. Koła główne hamowane razem, koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Opcjonalnie koła osłonięte laminowanymi owiewkami. Skrzydła prostokątne z charakterystycznym przewężeniem przy kadłubie dla poprawienia widoczności. Zastosowano profil NN-1817 dla jego odporności na zanieczyszczenia krawędzi natarcia, przy bardzo korzystnych charakterystykach aerodynamicznych - sprawdzony na szybowcu PW - 5 "SMYK"
Konstrukcja skrzydła skorupowa, przekładkowa, z dźwigarem nośnym podpartym zastrzałem. Na całej rozpiętości klapolotka szczelinowa o konstrukcji skorupowej, zawieszona do skrzydła na pięciu wysięgnikach napędzana przy kadłubie. Klapolotka wykonana z laminatu węglowego ze względu na konieczną wysoką sztywność skrętną, przy jak najmniejszej masie (wymagania antyflaterowe).
Wewnątrz skrzydła nie ma żadnych skomplikowanych instalacji ani systemów sterowania.
Usterzenie poziome klasyczne o obrysie prostokątnym, konstrukcji skorupowej z kompozytów. Ster kierunku skorupowy.
Układy sterowania popychaczowe. Trymer steru wysokości - sprężynowy, przestawiany elektrycznie. W wersji podstawowej jeden drążek sterowy pośrodku kabiny. Silnik ROTAX 912 UL o mocy 80 KM.
Zbiorniki paliwa na 70 l za kabiną załogi.
Wyposażenie standardowe samolotu JK-05L Junior
Płatowiec:
Kadłub o strukturze skorupowej z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych. W górnej części kabiny - stalowa kratownica służąca do mocowania skrzydeł. Statecznik pionowy integralny z całością kadłuba. W przedniej części - kabina mieszcząca dwa miejsca załogi obok siebie. Za kabiną jest miejsce do zamocowania systemu ratunkowego. Oszklenie kabiny: Szyba przednia z pleksiglasu grubości 2 mm na ramie z kompozytów, dzielona w płaszczyźnie symetrii otwierana do góry do środka. Dwie szyby boczne i jedna szyba górna z plexiglasu, wklejone na stałe do struktury kadłuba. Skrzydła o strukturze skorupowej z kompozytów zbrojonych włóknem szklanym i węglowym, z dźwigarem nośnym z kompozytów o zbrojeniu z włókien węglowych, mocowane są do kadłuba przez dwa sworznie każde i podparte pojedynczymi zastrzałami. Skrzydła wyposażone są w klapolotki (na całej rozpiętości), o strukturze skorupowej z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym z wyważeniem masowym. Zawieszenie klapolotki na skrzydle na pięciu konsolkach. Usterzenie poziome skorupowe z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych - statecznik i ster. Ster kierunku skorupowy z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych. Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Goleń przednia stalowa, amortyzowana krążkami gumowymi. Koła główne na oddzielnych wolnonośnych resorach z kompozytów ze zbrojeniem z włókien szklanych. Osie kół stalowe. Hamulce kół głównych tarczowe hydrauliczne. Ogumienie wszystkich kół jednakowe, o średnicy 350 mm. Podwozie przednie i główne wyposażone w owiewki.
Wyposażenie kabiny:
Dwa fotele o strukturze skorupowej z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych (kolor tapicerki do uzgodnienia). Dwa komplety pasów bezpieczeństwa. Boczne wloty powietrza.
Systemy sterowania:
Stery napędzane są przez system drążków i rur skrętnych. Sterowanie sterem wysokości i lotkami przez centralny drążek sterowy umieszczony pomiędzy fotelami. Sterowanie sterem kierunku, przez dwa zestawy pedałów (przed lewym i prawym fotelem). Sterowanie klapami i trymerem steru wysokości, elektryczne przez dwa zestawy przycisków na główce drążka sterowego. Sterowanie hamulcami kół głównych - dźwignią na drążku sterowym. Sterowanie silnikiem (gaz) - manetkami na burtach w kabinie samolotu. Sterowanie składem mieszanki (ssanie) - manetką z lewej strony tablicy przyrządów.
Zespół napędowy:
Silnik ROTAX 912 UL. Silnik jest zamocowany do kadłuba na ramie z rur stalowych przez gumowe amortyzatory. Śmigło trzyłopatowe Aero-Sail o średnicy 1,72 m, o skoku przestawianym na ziemi. Osłony silnika z kompozytu węglowego, mocowane systemem szybkozłączy typu Camm-Lock. Automatyczne sterowanie temperatury płynu chłodzącego (termostat).
Układ paliwowy:
W skład układu paliwowego wchodzi: dwa połączone zbiorniki o łącznej pojemności 60 l zabudowane w kadłubie za kabiną lub w wersji opcjonalnej zabudowane w skrzydłach 2x30L, odstojnik i filtr paliwa. Przewody paliwowe - gumowe.
Instalacja elektryczna:
Odbiorniki elektryczne:
- rozrusznik silnika
- układ zapłonowy
- silniki napędu klap i trymera
- wskaźniki pracy silnika
- wskaźnik ilości paliwa
- elektryczna pompa paliwa
Zasilanie:
- akumulator
- alternator
Przełączniki w kabinie:
- wyłącznik główny
- stacyjka
- 2 wyłączniki zapłonu
- przełączniki sterowania klap
- przełączniki sterowania trymera
Wyposażenie pilotażowo - nawigacyjne:
- prędkościomierz
- wysokościomierz
- wariometr
- chyłomierz poprzeczny
- busola
- dajniki ciśnienia statycznego i dynamicznego
- wskaźnik położenia klap
- wskaźnik położenia trymera
Wskaźniki zespołu napędowego:
- obrotomierz
- wskaźnik temperatury płynu chłodzącego L i P
- wskaźnik napięcia ładowania
- wskaźnik ilości paliwa
- wskaźnik ciśnienia paliwa
- licznik godzin pracy silnika
Malowanie:
Na biało. Kabina na kolor szary.
Dane techniczne samolotu JK-05L Junior
rozpiętość skrzydeł | 10,58 (m) |
powierzchnia nośna | 10,2 (m2) |
długość | 5,7 (m) |
wysokość | 2,25 (m) |
ciężar własny (z GRS) | 299 (kg) |
ciężar maksymalny (z GRS) | 472,5 (kg) |
masa startowa LSA (z GRS) | 472,5 (kg) |
prędkość przelotowa | 170 (km/h) |
prędkość maksymalna lot poziomy | 205 (km/h) |
prędkość Vne | 240 (km/h) |
prędkość przeciągnięcia | 55 (km/h) |
prędkość wznoszenia | 6 (m/s) |
rozbieg | 80 (m) |
dobieg | 100 (m) |
silnik | ROTAX 912 UL |
moc silnika | 80 (KM) |
pojemność zbiornika paliwa | 70 (l) |
zużycie paliwa | 10 (l/h) |