Opis konstrukcji samolotu JK-05L Junior

 

JK-05 L JUNIOR to zastrzałowy grzbietopłat. Wszystkie zasadnicze zespoły płatowca maja strukturę skorupową z kompozytów na bazie włókien szklanych lub węglowych.

Kadłub w postaci samonośnej skorupy lokalnie usztywniany materiałem PARABEAM, mieści w części przedniej, dwuosobową kabinę z miejscami obok siebie. Szerokość kabiny 1,2 m. Skorupa technologicznie dzieli się na dwie symetryczne połówki z usztywnieniami, oraz zintegrowaną płytę podłogowo - bagażnikową, wklejaną podczas łączenia połówek. Fotele o konstrukcji skorupowej z kompozytów. Osłona kabiny - szyba rozwijalna z odpornego na ultrafiolet poliwęglanu, na ramie z kompozytu dzielona w płaszczyźnie symetrii, zawieszona na środkowym słupku - otwierana do góry do środka.

Zespół łączący skrzydła, to płaska kratownica z rur stalowych. Statecznik pionowy integralny z kadłubem. Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Golenie główne wolnonośne, kompozytowe. Koła główne hamowane razem, koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Opcjonalnie koła osłonięte laminowanymi owiewkami. Skrzydła prostokątne z charakterystycznym przewężeniem przy kadłubie dla poprawienia widoczności. Zastosowano profil NN-1817 dla jego odporności na zanieczyszczenia krawędzi natarcia, przy bardzo korzystnych charakterystykach aerodynamicznych - sprawdzony na szybowcu PW - 5 "SMYK"

Konstrukcja skrzydła skorupowa, przekładkowa, z dźwigarem nośnym podpartym zastrzałem. Na całej rozpiętości klapolotka szczelinowa o konstrukcji skorupowej, zawieszona do skrzydła na pięciu wysięgnikach napędzana przy kadłubie. Klapolotka wykonana z laminatu węglowego ze względu na konieczną wysoką sztywność skrętną, przy jak najmniejszej masie (wymagania antyflaterowe).

Wewnątrz skrzydła nie ma żadnych skomplikowanych instalacji ani systemów sterowania.

Usterzenie poziome klasyczne o obrysie prostokątnym, konstrukcji skorupowej z kompozytów. Ster kierunku skorupowy.

Układy sterowania popychaczowe. Trymer steru wysokości - sprężynowy, przestawiany elektrycznie. W wersji podstawowej jeden drążek sterowy pośrodku kabiny. Silnik ROTAX 912 UL o mocy 80 KM.

Zbiorniki paliwa na 70 l za kabiną załogi.

 

Wyposażenie standardowe samolotu JK-05L Junior

Płatowiec:

Kadłub o strukturze skorupowej z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych. W górnej części kabiny - stalowa kratownica służąca do mocowania skrzydeł. Statecznik pionowy integralny z całością kadłuba. W przedniej części - kabina mieszcząca dwa miejsca załogi obok siebie. Za kabiną jest miejsce do zamocowania systemu ratunkowego. Oszklenie kabiny: Szyba przednia z pleksiglasu grubości 2 mm na ramie z kompozytów, dzielona w płaszczyźnie symetrii otwierana do góry do środka. Dwie szyby boczne i jedna szyba górna z plexiglasu, wklejone na stałe do struktury kadłuba. Skrzydła o strukturze skorupowej z kompozytów zbrojonych włóknem szklanym i węglowym, z dźwigarem nośnym z kompozytów o zbrojeniu z włókien węglowych, mocowane są do kadłuba przez dwa sworznie każde i podparte pojedynczymi zastrzałami. Skrzydła wyposażone są w klapolotki (na całej rozpiętości), o strukturze skorupowej z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym z wyważeniem masowym. Zawieszenie klapolotki na skrzydle na pięciu konsolkach. Usterzenie poziome skorupowe z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych - statecznik i ster. Ster kierunku skorupowy z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych. Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Goleń przednia stalowa, amortyzowana krążkami gumowymi. Koła główne na oddzielnych wolnonośnych resorach z kompozytów ze zbrojeniem z włókien szklanych. Osie kół stalowe. Hamulce kół głównych tarczowe hydrauliczne. Ogumienie wszystkich kół jednakowe, o średnicy 350 mm. Podwozie przednie i główne wyposażone w owiewki.

Wyposażenie kabiny:

Dwa fotele o strukturze skorupowej z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych (kolor tapicerki do uzgodnienia). Dwa komplety pasów bezpieczeństwa. Boczne wloty powietrza.

Systemy sterowania:

Stery napędzane są przez system drążków i rur skrętnych. Sterowanie sterem wysokości i lotkami przez centralny drążek sterowy umieszczony pomiędzy fotelami. Sterowanie sterem kierunku, przez dwa zestawy pedałów (przed lewym i prawym fotelem). Sterowanie klapami i trymerem steru wysokości, elektryczne przez dwa zestawy przycisków na główce drążka sterowego. Sterowanie hamulcami kół głównych - dźwignią na drążku sterowym. Sterowanie silnikiem (gaz) - manetkami na burtach w kabinie samolotu. Sterowanie składem mieszanki (ssanie) - manetką z lewej strony tablicy przyrządów.

Zespół napędowy:

Silnik ROTAX 912 UL. Silnik jest zamocowany do kadłuba na ramie z rur stalowych przez gumowe amortyzatory. Śmigło trzyłopatowe Aero-Sail o średnicy 1,72 m, o skoku przestawianym na ziemi. Osłony silnika z kompozytu węglowego, mocowane systemem szybkozłączy typu Camm-Lock. Automatyczne sterowanie temperatury płynu chłodzącego (termostat).

Układ paliwowy:

W skład układu paliwowego wchodzi: dwa połączone zbiorniki o łącznej pojemności 60 l zabudowane w kadłubie za kabiną lub w wersji opcjonalnej zabudowane w skrzydłach 2x30L, odstojnik i filtr paliwa. Przewody paliwowe - gumowe.

Instalacja elektryczna:

Odbiorniki elektryczne:

  • rozrusznik silnika
  • układ zapłonowy
  • silniki napędu klap i trymera
  • wskaźniki pracy silnika
  • wskaźnik ilości paliwa
  • elektryczna pompa paliwa

Zasilanie:

  • akumulator
  • alternator

Przełączniki w kabinie:

  • wyłącznik główny
  • stacyjka
  • 2 wyłączniki zapłonu
  • przełączniki sterowania klap
  • przełączniki sterowania trymera

Wyposażenie pilotażowo - nawigacyjne:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • wariometr
  • chyłomierz poprzeczny
  • busola
  • dajniki ciśnienia statycznego i dynamicznego
  • wskaźnik położenia klap
  • wskaźnik położenia trymera

Wskaźniki zespołu napędowego:

  • obrotomierz
  • wskaźnik temperatury płynu chłodzącego L i P
  • wskaźnik napięcia ładowania
  • wskaźnik ilości paliwa
  • wskaźnik ciśnienia paliwa
  • licznik godzin pracy silnika

Malowanie:

Na biało. Kabina na kolor szary.

 

Dane techniczne samolotu JK-05L Junior

   
rozpiętość skrzydeł 10,58 (m)
powierzchnia nośna 10,2 (m2)
długość 5,7 (m)
wysokość 2,25 (m)
ciężar własny (z GRS) 299 (kg)
ciężar maksymalny (z GRS) 472,5 (kg)
masa startowa LSA (z GRS) 472,5 (kg)
prędkość przelotowa 170 (km/h)
prędkość maksymalna lot poziomy 205 (km/h)
prędkość Vne 240 (km/h)
prędkość przeciągnięcia 55 (km/h)
prędkość wznoszenia 6 (m/s)
rozbieg 80 (m)
dobieg 100 (m)
silnik ROTAX 912 UL
moc silnika 80 (KM)
pojemność zbiornika paliwa 70 (l)
zużycie paliwa 10 (l/h)