Opis konstrukcji samolotu KR-030 Topaz
KR-030 Topaz to bezzastrzałowy grzbietopłat. Wszystkie zasadnicze zespoły płatowca maja strukturę skorupową z kompozytów na bazie włókien szklanych lub węglowych.
Kadłub w postaci samonośnej skorupy lokalnie usztywniany materiałem PARABEAM, mieści w części przedniej, dwuosobową kabinę z miejscami obok siebie. Szerokość kabiny 1,2 m. Skorupa technologicznie dzieli się na dwie symetryczne połówki z usztywnieniami, oraz zintegrowaną płytę podłogowo - bagażnikową, wklejaną podczas łączenia połówek. Fotele o konstrukcji skorupowej z kompozytów. Osłona kabiny - szyba przednia rozwijalna z odpornego na ultrafiolet plexiglasu, drzwi boczne z plexiglasu 3 mm na ramie z kompozytu.
Statecznik pionowy integralny z kadłubem. Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Golenie główne wolnonośne, kompozytowe. Koła główne hamowane razem, koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Opcjonalnie koła osłonięte laminowanymi owiewkami. Skrzydło wykonane w całości, prostokątne, mocowane na czterech sworzniach. Zastosowano profil NN-1817 dla jego odporności na zanieczyszczenia krawędzi natarcia, przy bardzo korzystnych charakterystykach aerodynamicznych - sprawdzony na szybowcu PW-5 "SMYK".
Konstrukcja skrzydła skorupowa, przekładkowa, z dźwigarem nośnym. Klapa szczelinowa o konstrukcji skorupowej, zawieszona do skrzydła na wysięgnikach napędzana przy kadłubie. Lotka wykonana z laminatu węglowego ze względu na konieczną wysoką sztywność skrętną, przy jak najmniejszej masie (wymagania antyflaterowe) z wyważeniem masowym zamocowanym na jej końcu.
Usterzenie poziome klasyczne o obrysie prostokątnym, konstrukcji skorupowej z kompozytów. Ster kierunku skorupowy.
Układy sterowania popychaczowe. Trymer steru wysokości - sprężynowy, przestawiany elektrycznie. W wersji podstawowej jeden drążek sterowy pośrodku kabiny. Silnik ROTAX 912 UL o mocy 80 KM
Zbiorniki paliwa na 70 l za kabina załogi.
Wyposażenie standardowe samolotu KR-030 Topaz
Płatowiec:
Kadłub o strukturze skorupowej z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych. Statecznik pionowy integralny z całością kadłuba. W przedniej części - kabina mieszcząca dwa miejsca załogi obok siebie. Za kabiną jest miejsce do zamocowania systemu ratunkowego. Oszklenie kabiny: Szyba przednia z pleksiglasu grubości 3 mm. Drzwi boczne na ramie z kompozytów, szyba z plexiglasu grubości 3 mm. Skrzydło o strukturze skorupowej z kompozytów zbrojonych włóknem szklanym i węglowym, z dźwigarem nośnym z kompozytów o zbrojeniu z włókien węglowych. Mocowane jest do kadłuba przez cztery sworznie. Skrzydło wyposażone jest w klapy i lotki, o strukturze skorupowej z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym. Zawieszenie klapy i lotki na skrzydle na konsolkach. Wyważenie masowe lotki w jednym punkcie na jej końcu. Usterzenie poziome skorupowe z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych - statecznik i ster. Ster kierunku skorupowy z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych. Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Goleń przednia stalowa, amortyzowana krążkami gumowymi. Koła główne na oddzielnych wolnonośnych resorach z kompozytów ze zbrojeniem z włókien szklanych. Osie kół stalowe. Hamulce kół głównych tarczowe hydrauliczne. Ogumienie wszystkich kół jednakowe, o średnicy 350 mm. Podwozie przednie i główne wyposażone w owiewki.
Wyposażenie kabiny:
Dwa siedzenia o strukturze skorupowej z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych (kolor tapicerki do uzgodnienia). Dwa komplety pasów bezpieczeństwa. Boczne wloty powietrza. Ogrzewanie kabiny.
Systemy sterowania:
Stery napędzane są przez system drążków i rur skrętnych. Sterowanie sterem wysokości i lotkami przez centralny drążek sterowy umieszczony pomiędzy fotelami. Sterowanie sterem kierunku, przez dwa zestawy pedałów (przed lewym i prawym fotelem). Sterowanie klapami i trymerem steru wysokości, elektryczne przez dwa zestawy przycisków na główce drążka sterowego. Sterowanie hamulcami kół głównych - dźwignią na drążku sterowym. Sterowanie silnikiem (gaz) - manetkami na burtach w kabinie samolotu. Sterowanie składem mieszanki (ssanie) - manetką z lewej strony tablicy przyrządów.
Zespół napędowy:
Silnik ROTAX 912 UL Silnik jest zamocowany do kadłuba na ramie z rur ze stali nierdzewnej przez gumowe amortyzatory. Śmigło trzyłopatowe Aero-Sail o średnicy 1,72 m, o skoku przestawianym na ziemi. Osłony silnika z kompozytu węglowego, mocowane systemem szybkozłączy typu Camm-lock. Automatyczne sterowanie temperaturą silnika (termostat). Podgrzewanie gaźników.
Układ paliwowy:
W skład układu paliwowego wchodzi: dwa połączone zbiorniki o łącznej pojemności 70 l zabudowane w kadłubie za kabiną, odstojnik i filtr paliwa. Przewody paliwowe gumowe.
Instalacja elektryczna:
Odbiorniki elektryczne:
- rozrusznik silnika
- układ zapłonowy
- silniki napędu klap i trymera
- wskaźniki pracy silnika
- wskaźnik ilości paliwa
- elektryczna pompa paliwa
Zasilanie:
- akumulator
- alternator
Przełączniki w kabinie:
- wyłącznik główny
- stacyjka
- 2 wyłączniki zapłonu
- przełączniki sterowania klap
- przełączniki sterowania trymera
Wyposażenie pilotażowo - nawigacyjne:
- prędkościomierz
- wysokościomierz
- wariometr
- chyłomierz poprzeczny
- busola
- dajniki ciśnienia statycznego i dynamicznego
- wskaźnik położenia klap
- wsikaznik położenia trymera
Wskaźniki zespołu napędowego:
- obrotomierz
- wskaźnik temperatury płynu chłodzącego L i P
- wskaźnik napięcia ładowania
- wskaźnik ilości paliwa
- wskaźnik ciśnienia paliwa
- licznik godzin pracy silnika
Malowanie:
Na biało. Kabina na kolor szary.
Dane techniczne samolotu KR-030 Topaz
rozpiętość skrzydeł | 10,58 (m) | ||
powierzchnia nośna | 10,1 (m2) | ||
długość | 5,95 (m) | ||
wysokość | 2,3 (m) | 2,35 (m) | 2,35 (m) |
ciężar własny (z GRS) | 305 (kg) | 310 (kg) | 320 (kg) |
ciężar maksymalny (z GRS) | 472,5 (kg) | ||
masa startowa LSA (z GRS) | 472,5 (kg) (LSA 560 kg) | ||
prędkość przelotowa | 189 (km/h) | 200 (km/h) | 205 (km/h) |
prędkość maksymalna lot poziomy | 210 (km/h) | 237 (km/h) | 237 (km/h) |
prędkość Vne | 240 (km/h) | ||
prędkość przeciągnięcia | 65 (km/h) | ||
prędkość wznoszenia | 6 (m/s) | 8 (m/s) | 8 (m/s) |
rozbieg | 80 (m) | 70 (m) | 90 (m) |
dobieg | 100 (m) | ||
silnik | ROTAX 912 UL | ROTAX 912 ULS | ROTAX 912 Si |
moc silnika | 80 (KM) | 100 (KM) | 100 (KM) |
pojemność zbiornika paliwa | 86 (l) | ||
zużycie paliwa | 10 (l/h) | 13 (l/h) | 8 (l/h) |