Opis konstrukcji samolotu KR-030 Topaz

 

KR-030 Topaz to bezzastrzałowy grzbietopłat. Wszystkie zasadnicze zespoły płatowca maja strukturę skorupową z kompozytów na bazie włókien szklanych lub węglowych.

Kadłub w postaci samonośnej skorupy lokalnie usztywniany materiałem PARABEAM, mieści w części przedniej, dwuosobową kabinę z miejscami obok siebie. Szerokość kabiny 1,2 m. Skorupa technologicznie dzieli się na dwie symetryczne połówki z usztywnieniami, oraz zintegrowaną płytę podłogowo - bagażnikową, wklejaną podczas łączenia połówek. Fotele o konstrukcji skorupowej z kompozytów. Osłona kabiny - szyba przednia rozwijalna z odpornego na ultrafiolet plexiglasu, drzwi boczne z plexiglasu 3 mm na ramie z kompozytu.

Statecznik pionowy integralny z kadłubem. Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Golenie główne wolnonośne, kompozytowe. Koła główne hamowane razem, koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Opcjonalnie koła osłonięte laminowanymi owiewkami. Skrzydło wykonane w całości, prostokątne, mocowane na czterech sworzniach. Zastosowano profil NN-1817 dla jego odporności na zanieczyszczenia krawędzi natarcia, przy bardzo korzystnych charakterystykach aerodynamicznych - sprawdzony na szybowcu PW-5 "SMYK".

Konstrukcja skrzydła skorupowa, przekładkowa, z dźwigarem nośnym. Klapa szczelinowa o konstrukcji skorupowej, zawieszona do skrzydła na wysięgnikach napędzana przy kadłubie. Lotka wykonana z laminatu węglowego ze względu na konieczną wysoką sztywność skrętną, przy jak najmniejszej masie (wymagania antyflaterowe) z wyważeniem masowym zamocowanym na jej końcu.

Usterzenie poziome klasyczne o obrysie prostokątnym, konstrukcji skorupowej z kompozytów. Ster kierunku skorupowy.

Układy sterowania popychaczowe. Trymer steru wysokości - sprężynowy, przestawiany elektrycznie. W wersji podstawowej jeden drążek sterowy pośrodku kabiny. Silnik ROTAX 912 UL o mocy 80 KM

Zbiorniki paliwa na 70 l za kabina załogi.

 

Wyposażenie standardowe samolotu KR-030 Topaz

 

Płatowiec:

Kadłub o strukturze skorupowej z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych. Statecznik pionowy integralny z całością kadłuba. W przedniej części - kabina mieszcząca dwa miejsca załogi obok siebie. Za kabiną jest miejsce do zamocowania systemu ratunkowego. Oszklenie kabiny: Szyba przednia z pleksiglasu grubości 3 mm. Drzwi boczne na ramie z kompozytów, szyba z plexiglasu grubości 3 mm. Skrzydło o strukturze skorupowej z kompozytów zbrojonych włóknem szklanym i węglowym, z dźwigarem nośnym z kompozytów o zbrojeniu z włókien węglowych. Mocowane jest do kadłuba przez cztery sworznie. Skrzydło wyposażone jest w klapy i lotki, o strukturze skorupowej z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym. Zawieszenie klapy i lotki na skrzydle na konsolkach. Wyważenie masowe lotki w jednym punkcie na jej końcu. Usterzenie poziome skorupowe z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych - statecznik i ster. Ster kierunku skorupowy z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych. Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Koło przednie sterowane, sprzężone ze sterem kierunku. Goleń przednia stalowa, amortyzowana krążkami gumowymi. Koła główne na oddzielnych wolnonośnych resorach z kompozytów ze zbrojeniem z włókien szklanych. Osie kół stalowe. Hamulce kół głównych tarczowe hydrauliczne. Ogumienie wszystkich kół jednakowe, o średnicy 350 mm. Podwozie przednie i główne wyposażone w owiewki.

Wyposażenie kabiny:

Dwa siedzenia o strukturze skorupowej z kompozytów o zbrojeniu z włókien szklanych i węglowych (kolor tapicerki do uzgodnienia). Dwa komplety pasów bezpieczeństwa. Boczne wloty powietrza. Ogrzewanie kabiny.

Systemy sterowania:

Stery napędzane są przez system drążków i rur skrętnych. Sterowanie sterem wysokości i lotkami przez centralny drążek sterowy umieszczony pomiędzy fotelami. Sterowanie sterem kierunku, przez dwa zestawy pedałów (przed lewym i prawym fotelem). Sterowanie klapami i trymerem steru wysokości, elektryczne przez dwa zestawy przycisków na główce drążka sterowego. Sterowanie hamulcami kół głównych - dźwignią na drążku sterowym. Sterowanie silnikiem (gaz) - manetkami na burtach w kabinie samolotu. Sterowanie składem mieszanki (ssanie) - manetką z lewej strony tablicy przyrządów.

Zespół napędowy:

Silnik ROTAX 912 UL Silnik jest zamocowany do kadłuba na ramie z rur ze stali nierdzewnej przez gumowe amortyzatory. Śmigło trzyłopatowe Aero-Sail o średnicy 1,72 m, o skoku przestawianym na ziemi. Osłony silnika z kompozytu węglowego, mocowane systemem szybkozłączy typu Camm-lock. Automatyczne sterowanie temperaturą silnika (termostat). Podgrzewanie gaźników.

Układ paliwowy:

W skład układu paliwowego wchodzi: dwa połączone zbiorniki o łącznej pojemności 70 l zabudowane w kadłubie za kabiną, odstojnik i filtr paliwa. Przewody paliwowe gumowe.

Instalacja elektryczna:

Odbiorniki elektryczne:

  • rozrusznik silnika
  • układ zapłonowy
  • silniki napędu klap i trymera
  • wskaźniki pracy silnika
  • wskaźnik ilości paliwa
  • elektryczna pompa paliwa

Zasilanie:

  • akumulator
  • alternator

Przełączniki w kabinie:

  • wyłącznik główny
  • stacyjka
  • 2 wyłączniki zapłonu
  • przełączniki sterowania klap
  • przełączniki sterowania trymera

Wyposażenie pilotażowo - nawigacyjne:

  • prędkościomierz
  • wysokościomierz
  • wariometr
  • chyłomierz poprzeczny
  • busola
  • dajniki ciśnienia statycznego i dynamicznego
  • wskaźnik położenia klap
  • wsikaznik położenia trymera

Wskaźniki zespołu napędowego:

  • obrotomierz
  • wskaźnik temperatury płynu chłodzącego L i P
  • wskaźnik napięcia ładowania
  • wskaźnik ilości paliwa
  • wskaźnik ciśnienia paliwa
  • licznik godzin pracy silnika

Malowanie:

Na biało. Kabina na kolor szary.

 

Dane techniczne samolotu KR-030 Topaz

 

   
rozpiętość skrzydeł 10,58 (m)
powierzchnia nośna 10,1 (m2)
długość 5,95 (m)
wysokość 2,3 (m) 2,35 (m) 2,35 (m)
ciężar własny (z GRS) 305 (kg) 310 (kg) 320 (kg)
ciężar maksymalny (z GRS) 472,5 (kg)
masa startowa LSA (z GRS) 472,5 (kg) (LSA 560 kg)
prędkość przelotowa 189 (km/h) 200 (km/h) 205 (km/h)
prędkość maksymalna lot poziomy 210 (km/h) 237 (km/h) 237 (km/h)
prędkość Vne 240 (km/h)
prędkość przeciągnięcia 65 (km/h)
prędkość wznoszenia 6 (m/s) 8 (m/s) 8 (m/s)
rozbieg 80 (m) 70 (m) 90 (m)
dobieg 100 (m)
silnik ROTAX 912 UL ROTAX 912 ULS ROTAX 912 Si
moc silnika 80 (KM) 100 (KM) 100 (KM)
pojemność zbiornika paliwa 86 (l)
zużycie paliwa 10 (l/h) 13 (l/h) 8 (l/h)